May 27, 2012

Omra 2012 (Part 5)


Madinah agak berbeza dengan Mekah. Tiada lagi gerombolan dan hiruk pikuk manusia. Tiada lagi kedengaran pak polisi mengalunkan perkataan “Hajjah..hajjah..Hajj..hajj” menyuruh Jemaah beredar atau pemandu teksi yang sentiasa membunyikan hon (teringat driver Salman semasa di Karachi yang selalu membunyikan hon keretanya, kadang2 hanya kerana suka-suka!!). Kalau pun ada semuanya agak bersopan. Agak hampir juga hotel Ishraq Al Madinah kami dengan Masjid Nabawi. Kusimpulkan, semuanya agak tenang di Madinah. Hari pertama, kami ke Raudhah pada jam 8 pagi di bawa oleh Mutawif yang sama. Masa itu merupakan masa yang paling sesuai (bagi kaum lelaki sahaja) untuk bersolat di Raudhah kerana kurang sesak dengan Jemaah. Namun bagi kaum Hawa, beribadah di Raudhah bukanlah sesuatu yang mudah disebabkan oleh prosedur yang ketat oleh pihak pengurusan Masjid. Sepanjang berada di sana, aku sempat bersembahyang di Raudhah sebanyak tujuh kali, berdoa dan berdoa. 

Aku berkesempatan untuk membawa buah kurma (yang juga kubawa bertawaf di Masjidil Haram) di Raudhah. Buah2 kurma ‘special’ itu kudoakan untuk kesejahteraan keluarga yang terdekat dan sahabat yang handai. 

Setiap kali ke Masjid aku akan cuba samada ke Rudhah atau berjumpa dengan Rasulullah. Setiap kali berjumpa Baginda, aku rasakan keadaan lebih baik dari sebelumnya. Kalau hari ini penuh dengan malu, kali kedua perasaan malu itu berkurangan dan digantikan pula dengan ketenangan dan emosi. Bukan mudah untuk berjumpa Rasulullah rupanya. Kalaulah ditakdirkan aku ke Madinah dulu, mahu aku malu untuk berjumpa dengan Nabi kerana aku merasakan ‘pakaian’ku penuh dengan kekotoran. Namun, setelah agak yakin semua ‘kekotoran’ itu kutinggalkan di Mekah, aku agak berkeyakinan untuk bertemu dengan Baginda. 

 
Maqam Nabi SAW, Abu Bakar & Umar..











 

Raudhah...















 
Keindahan Masjid Nabawi tiada taranya. Itu belum lagi kalau berada di dalamnya..











Di Madinah aku keseorangan tanpa ditemani oleh Nora yang masuk ke Nabawi dari pintu yang berlainan (walaupun balik ke hotel bersama2). Jadi aku kerjakan ibadahku bersendirian. Kalau di Mekah aku berjumpa dengan Uncle Hailem dari Algeria (bercerita tentang kisah2 kemerdekaan kedua2 negara) atau Pakcik Umer dari Sri Langka (yang berumur 71 tahun tapi masih kuat mengerjakan umrah) tetapi di Madinah aku keseorangan. Jemaah2 Malaysia pun sudah kelihatan berkurangan. Walau bagaimanapun, Masjid Nabawi tidak pernah lokek dengan orang2 buta, orang2 yang cacat, orang tua bongkok dan anak2 kecik yang bersama2 bapanya sama keadaannya seperti di Masjidil Haram. Semua orang mahu bersembahyang dan semua orang tidak mahu ketinggalan untuk beribadah. 

P/s - Apa alasan aku untuk tidak ke masjid selepas ini??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...