June 06, 2010

Terbang Tinggi, Sesekali Turun ke Bumi

Ada sekali-sekala tu aku suka sangat berdebat. Tak selalu tapi sekali sekala sebab pada fikrahnya aku memang tak suka berdebat. Paling aku suka berdebat bila orang yang suka bercakap tu memang dah ’terbang tinggi’, sikit2 lagi je nak sampai matahari.

Ada satu kategori manusia yang biasa berdebat. Dia boleh berdebat berjam-jam tambah2 lagi kalau yang mendengar debat dia semuanya jenis pemalas nak melawan cakap, walaupun dia sebenarnya tengah rambling, tin kosong. Aku suka berdebat dengan orang yang macam ni sebabnya orang yang terbang tinggi kena ditarik kakinya turun ke bawah. Boleh dia kembali memijak ke bumi.

Hari ni aku berdebat dengan orang yang macam ni. Puas hati aku walaupun sebenarnya niat di hati untuk memberikan alternativie views kepada beliau i.e. melihat sesuatu perkara itu secara positif. At least aku belajar sesuatu jugak hari ni: -

a) Bila orang yang biasa terbang tinggi ni dah tertekan, they tend to put the blame on others. Dalam kes aku ni habis semua top management aku dikatanya tak buat kerja, auditor2 MQA mesti datang dari industri sebab orang2 akademik takde pengalaman katanya. Aku cool aje sebab aku tahu dia dah rambling tahap maksimum, sampai lap2 cermin mata kawan tu…hehe!

b) Bila orang2 yang macam ni dah berpijak balik ke bumi mereka akan lebih menghormati orang2 yang agak pendiam macam aku. At least diorang akan lebih berhati2 bila nak berdebat.

c) Orang2 yang macam tu tak paham pun sebenarnya maksud exposure dengan experience. Kalau boleh nak buat internship 4 tahun kot, belajar ½ tahun je..

d) Finally, if you want to fight people, do it in your own backyard. Jangan pi London!

Aku pun tengah rambling ke ni?? Ahh..I need a short break too!!
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...